Foredrag-debatt: Kvinner under den franske revolusjonen

Fransk kulturhus inviterer til foredrag og debatt sammen med forfatteren Marie-Christine Stigset, fredag 8. november kl.16.00-17.00.

Oktober 1789: folket sulter. En folkemengde med en gruppe kvinner i bresjen ankommer slottsportene i Versailles og forlanger brød og reformer. De beleirer slottet og tvinger kong Ludvig XVI til å flytte til Paris. Denne begivenheten, kjent som Kvinnemarsjen, regnes som et av vendepunktene under den franske revolusjonen.

Kvinner skulle fortsette å spille en aktiv rolle i revolusjonen. Flere av dem har fått en plass i historien: Olympe de Gouges, Charlotte Corday og Madame Roland er blant de mest berømte.

Artikkel 1 i Erklæringen om Menneskets og Borgerens Rettigheter fra 1789 fastslår at: «Mennesker er født og forblir frie og like i rettigheter. » Dette var et radikalt (for tiden) og lovende utsagn. Men hva betød det egentlig for kvinner? Hvilken status tilbød den første franske republikken landets kvinner?

Marie-Christine Stigsets konferanse følger utviklingen av kvinnens status i Frankrike fra revolusjonen til i dag, gjennom Napoleon-koden hvis innflytelse gjelder helt til slutten av det 20. århundre.

Begrenset antall plasser. Reservasjon er obligatorisk (via denne siden).

Sertifiseringer

DELF-DALF i 2025

I 2025 tilbyr vi nok en gang flere muligheter til å ta sin DELF-DALF-sertifisering, i samarbeid med Institut français de Norvège. DELF Tout Public April