Hvordan lære fransk gjennom språkbadmetoden?

På KULT underviser lærerne på fransk helt fra dag én. Her er grunnene til at denne læringsmetoden er så effektiv.

Det må mange timer med lytting til for at et lite barn skal kunne lære morsmålet sitt.

Til sammenligning, kan dere tenke dere å lære et fremmedspråk uten å kunne høre språkets musikalitet jevnlig?

Prinsippet med språkbadmetoden (også kalt immersjon) er å trene opp teknikker knyttet til det å lytte, og er essensielle i hverdagslige situasjoner, nyttige gjennom hele franskopplæringen og effektive fordi de gjør det mulig å memorere ord som blir sittende.

De viktige teknikkene er som følger:

• bli trygg på dagligdags situasjoner: hilsninger, be om informasjon, familiekontekst, konferanse etc.
  • observere gester og mimikker hos den som snakker
  • lytte til intonasjoner og pauser i språket.
  • identifisere gjentakelser og gjennomsiktige ord som ligner på ord på et annet språk som man behersker (feks: qualité, super, photo…)
  • akseptere at man ikke forstår alt i starten og holde på konsentrasjonen likevel.
  • reformulere for å dobbeltsjekke at man har forstått

Våre lærere har utviklet teknikker for å hjelpe deg til å forstå innholdet i undervisningen selv om du er nybegynner og de snakker fransk. Stol på deg selv og lytt!

Lær deg fransk før sommeren!

I mai-juni 2024 tilbyr Fransk kulturhus 5 til 6 ukers franskkurs for alle nivåer! Å lære seg fransk før sommeren er alltid en spesielt berikende

Påske 2024: åpningstider

Åpningstider i påskeferien: Bruk gjerne påskeferien til å dra nytte av ressursene våre (podcast, spillelister på Spotify, nettkurs…) og husk å reservere plassen din for