Tilbakeblikk til ferieleiren vår i oktober: vitenskap i søkelyset!

I siste skoleferie arrangerte Fransk kulturhus nok en gang kreative ferieleirer for barn. Etter franske tegneserier i sommer, var det denne gangen vitenskap som var hovedtema!

Vitenskap på alle mulige måter

Fra mandag til fredag ​​gjennomførte gruppen uventede og originale eksperimenter for å lære om verden og oppleve eventyrer på fransk. Vi skapte og malte saltdeigvulkaner og var vitne til et vulkanutbrudd takket være våre hemmelige ingredienser! Vi brukte også papirblomster med vann og observerte smeltingen av is. Barna manipulerte materialet for å eksperimentere, lære og lage selv.

Vi benyttet oss også av utemiljøet vårt, midt i Oslo sentrum, gjennom turer til parker og lekeplasser. Vi bygde til og med et insekthotell i kongeparken!

Tur til teknisk museum

Vi tok også bussen for å tilbringe en dag på Norsk Teknisk Museum. For et eventyr!

Legobygging, museumsbesøk, speedrace, fotoverksted…tiden gikk veldig fort og barna fikk en medalje i anledning Lego-konkurransen, gratulerer til dem!

Pedagogikk i hjertet av opplevelsen

Hele uken var våre læringsressurser/metoder tilgjengelige for alle. Bilder, tegninger, tekster, spill…Alt ble brukt til ulike formål: fotoalbum, notatbok, osv.

Våre aktiviteter ble laget med en pedagogisk interesse rettet mot å skape utveksling, formulere hypoteser og drive et felles prosjekt sammen i en gruppe. Uansett nivået i fransk, var alle barna i stand til å delta aktivt takket være en filosofi som samsvarer med både behovene til gruppen og hvert enkelt barn. Forskjellen i språknivå er ikke en hindring for at våre ferieleirer skal fungere bra! Vi anser flerspråklighet som en ressurs som lar barn lære å samarbeide og hjelpe hverandre.

Avslappende pauser i biblioteket vårt

I løpet av «fritiden» benyttet barna seg av ressursene til biblioteket vårt og alle brukte vår fine samling av brettspill. Det er noe for enhver smak og ønsker! Barna så også på en animasjonsfilm på fransk!

Vi sees i desember 2022, og hele året!

Fransk kulturhus arrangerer ferieleirer på fransk for 6-12 åringer i alle skoleferier!

Det er fortsatt tid til å melde seg på neste runde 22. og 23. desember, hvor barna skal lage originale gjenstander/gaver før feriestart.

Finn ferieleirprogrammet på påmeldingsportalen vår!

Dictée-festivalen 1. juni 2024

Fransk kulturhus inviterer til den første utgaven av dictée-festivalen i Norge. På programmet: 1 diktat per nivå (A1, A2, B1, B2, C1 og morsmål), flotte