Fire fordeler med flerspråklighet, for barn og ungdom

I en stadig mer globalisert verden er det en stor fordel å kunne flere språk. For barn kan det å lære seg flere språk gi mange fordeler. Her er fire hovedgrunner til at flerespråklighet kan være viktig allerede i alderen 3-15 år.

Kognitiv og intellektuell utvikling

Flerespråklighet gir betydelige fordeler for barns kognitive utvikling. Studier viser at tospråklige barn har gode evne til å løse problemer og tenke kritisk. For eksempel, forskning fra Universitetet i York viser at flerspråklige barn høy kognitiv fleksibilitet, noe som gjør dem gode til å bytte mellom oppgaver og tilpasse seg nye situasjoner. Å lære flere språk stimulerer også hukommelsen og kapasitet til å fokusere.

Skoleprestasjoner

Barn som snakker flere språk oppnår ofte gode resultater på skolen. En studie fra American Council on the Teaching of Foreign Languages viser at tospråklige barn utmerker seg i lesing, skriving og matematikk. Å lære et annet språk forbedrer også forståelsen av morsmålet og andre skolefag. De språklige ferdighetene som flerspråklighet gir, gjør det lettere å lære enda flere språk i fremtiden.

Kulturell og sosial berikelse

Flerespråklighet åpner dører for bedre forståelse og verdsettelse av ulike kulturer. Barn som lærer seg flere språk utvikler kulturell sensitivitet og åpenhet, noe som fremmer positive sosiale interaksjoner og større toleranse mot andre (i følge denne studien fra Cambrige University). For eksempel, et barn som snakker både fransk og engelsk kan lettere få venner i forskjellige sammenhenger, styrke sitt sosiale nettverk og føle seg som en del av et globalt fellesskap.

Følelsesmessige fordeler

Å kunne flere språk bidrar også til barns emosjonelle utvikling. Tospråklige barn viser ofte empati og gode evne til å forstå andres følelser. Dette skyldes deres eksponering for ulike kulturer. Å kunne kommunisere på flere språk styrker også selvfølelsen og selvtilliten. For eksempel, et barn som kan snakke med sine besteforeldre på deres morsmål, føler stolthet og dypere familietilknytning.

Å oppmuntre og oppleve flerspråklighet fra barndommen er utvilsomt en verdifull investering for hele familien. I Norge, Frankrike og andre steder fortjener flerspråklighet også å bli støttet i skolen. Det er med dette i bakhodet at Fransk kulturhus ofte tilbyr kurs i anledning ulike seminarer for fransklærere i Norge. Også med våre franskkurs for nybegynnere og fransktalende barn i alderen 3-15 år, fremmer vi naturligvis, sammen med våre spesialiserte lærere, en positiv flerspråklighet basert på moderne og progressive læringsmetoder.

Still ut på Fransk kulturhus sitt julemarked

Fransk kulturhus sitt årlige Julemarked, et flaggskip-arrangement for det fransktalende og frankofile miljøet i Oslo, vokser! Derfor ønsker vi nye utstillere velkommen i år! Blir