Fransk politisk aften: presidentvalget rett før annen runde

Hvilken president skal Franskmenn velge for landet i en periode markert med pandemien, polarisering og internasjonal konflikt? President Emmanuel Macron som har vært i hardt vær i flere år? Konservativ utfordrer Valérie Pécresse? Lengre mot høyresiden Marine Le Pen eller Éric Zemmour? Og hva med den venstresiden, og nemlig Jean-Luc Mélenchon?

Fransk kulturhus i samarbeid med Deichman Majorstuen arrangerer en fransk politisk aften mellom første og annen runde i presidentvalget rundt en perfekt panel med engasjerte eksperter, som vil debattere om omstendigheter og mulig utfall av annen runde – som vil høyst sannsynligvis være utrolig spennende.

Våre gjester:

Thomas Bassetto er tillitsvalgt for franske borgere bosatt i Norge og Island og president av «Conseil consulaire». Han er også medredaktør av LaNorvege.no, en fransktalende blogg om Norge.

Tone Magni Finstad Vestheim er politisk journalist i Nationen, tidligere journalist ved NRK og Dagsavisen. I 2017 har hun dekket presidentvalget fra Frankrike og skrevet boken «Emmanuel Macron. Kampen om Frankrike» (Pax, 2019).

Franck Orban er førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, underviser i fransk og europeisk politikk og kultur. Han er også medprogramleder for «Frankrike forklart», en podkast for alle som vil forstå mer om Frankrike.

Reservasjon obligatorisk HER.