Kreative ferieskoler på fransk – Et unikt, morsomt og lærerikt språkbad for barn

Ha det gøy sammen, på fransk! Lær ved å leke, å bli involvert i givende prosjekter og rundt spennende temaer. Fransk kulturhus sine kreative ferier sikrer foreldre en ekte pedagogisk dimensjon mens barna har det moro og skaper uforglemmelige minner sammen!

En helhetlig frankofon opplevelse

I løpet av hver skoleferie blir barna ønsket velkommen til kulturhuset vårt, et varmt fransktalende sted hvor stikkordet er samvær! Vi tilbyr morsomme og lærerike aktiviteter som oppmuntrer barn til å samarbeide og praktisere velvilje i gruppen – alt på fransk. Det er viktig at barna føler seg «hjemme» slik at de tilbringer ferien i glede, ro og trygghet samtidig som de deltar i morsomme og lærerike aktiviteter.

Hvem er disse aktiviteter for?

Kreative ferieskoler er organisert for barn i alderen 6 til 12, uavhengig av fransk nivå. Barna har tilgang til skreddersydd pedagogisk innhold for å støtte best deres integrering i gruppen så vel som for å optimalisere læringen.

Hva vil barnet mitt lære?

Enten de oppdager eller utdyper fransk, vil barna raskt finne sin plass i gruppen. I det autentiske fransktalende miljøet i kultursenteret vårt, vil barn kunne utvikle relasjonelle, kulturelle og transversale ferdigheter i fransk.

Blant disse ferdighetene, i tillegg selvfølgelig til å tilegne seg språk, vil barna lære fransktalende kulturelle referanser (gjennom spill, sanger, tegneserier, historier osv.), utforming og gjennomføring av hjerte prosjekter, mens de sosialiserer og samarbeider på fransk.

For eksempel laget en av våre supergrupper sin egen tegneserie, fra A til Å, og forestiller seg historien, karakterene, layout og illustrasjoner. Chat-Bottle of Chatopia kan konsulteres i biblioteket!

Hvordan utarbeides skoleferienes opplegg?

Hvert tema er valgt med omhu og hver aktivitet er spesielt utformet for å få barn til å ønske å lære ved å gjøre på egenhånd, og for å utvikle seg med glede i et fransktalende miljø. Takket være vokabularet og språkstrukturene de vil tilegne seg, vil de kunne delta i aktiviteter og følgelig utvikle seg naturlig på fransk.

For å forsikre en optimal pedagogisk kvalitet ved siden av det lekne og underholdende ved aktivitetene som tilbys, utarbeides programmet alltid i samarbeid med Fransk kulturhus’ pedagogisk avdeling – våre fantastiske lærere med ferdighetene og erfaringene om kurs for barn og ungdom: språkbevissthet, tidlig fransk, fransk skolespråk (FLS), fransk som fremmedspråk (FLE), andrespråk, fransk morsmål, veiledning, forberedelse til eksamen, etc.

Avhengig av nivået til hvert enkelt barn, vil aktivitetsark å gjøre hjemme bli gjort tilgjengelig for barn som er nysgjerrige på å lære mer!

Hvem er aktivitetsleder på skoleferiene?

Mary Rollin, Fransk kulturhus’ bibliotekar, er også ansvarlig for de kreative ferieskolene. Hun er utdannet spesialpedagog og animatør og har jobbet med ungdom siden hun var 17.

Gjennom denne unike oppslukende opplevelsen gir hun barna et omsorgsfullt og betryggende nærvær slik at alle kan finne sin plass i gruppen og best nytte av et hyggelig og berikende gruppeliv.

Barna er også naturlig integrert Fransk kulturhus’ hverdag, og har mulighet til å samhandle med de kompetente og omsorgsfulle voksne i teamet som de kan dele øyeblikk med samvær, utvalgte aktiviteter, planlagte utflukter med.

Hvordan er en vanlig dag i de kreative ferieskolene?

Barn taes i mot fra kl. 09.00 og aktiviteter starter kl 10.00. Lunsjpausen tas mellom 11.30 og 12.30 før ettermiddagsaktivitetene gjenopptas. Barn er velkommen til kl. 16.00 og kan hentes fra kl 15.00.

Utenfor kjernetid, kan de også benytte seg av mer enn 3000 ressurser fra vårt franskspråklige bibliotek, med barn og ungdom i fokus, bl.a. bøker, album, tegneserier, DVDer… så vel som mange samfunnets spill.

Når finner de neste kreative skoleferier sted?

Aktivitetsprogrammet vårt er tilgjengelig i vår registreringsportal HER. Har du spørsmål, ikke nøl med å kontakte oss ved å bruke skjemaet nedenfor.