Lær deg fransk mens du oppdager Frankrikes historie

I nesten 5 år har Gilles, doktor i historie og fransklærer, tilbudt et unikt samtalekurs som kombinerer undervisning i det franske språket og en introduksjon til Frankrikes historie. En original formel hvis suksess ikke svekkes og som stadig fornyes!

Ulike historiske temaer

I løpet av kurset diskuterte studentene, blant annet:

• Historien til fransk kunst, fra antikken til i dag
  • Historien til fransk kino, fra Lumière-brødrene til de nyeste filmene
  • Historien om fransktalende litteratur, mellom klassiske romaner, essays og politiske fortellinger
  • Institusjonenes historie: stemmerett, politiske debatter, historiske personer, osv.
  • Sosialhistorie: utdanning, sport, arbeid

Og mange andre temaer, som vinens historie eller historien til den franske «art de vivre»!

Et dynamisk, samtalebasert kurs

Kurset er praktisk orientert og setter eleven i sentrum for læring. Kort sagt legger ressursene som brukes i klassen til rette for interaksjon og aktiv deltakelse: videoreportasjer, presseartikler, spørrekonkurranser, lyddokumenter og mange originale kilder – alle tilpasset elevenes nivå.

Elevene deltar for eksempel i debatter om historiske temaer, svarer på quiz, beskriver historiske verk ved hjelp av et pedagogisk hjelpemiddel eller har det gøy under rollespill der de tar plassen til historiske personer!

Et kurs for viderekomne nivåer

Målet med kurset er å oppdage flere aspekter av Frankrikes historie samtidig som man forbedrer sine ferdigheter i det franske språket, både muntlig og skriftlig. Den er derfor rettet både mot frankofoner og alle kulturentusiaster som ønsker å utvikle eller utdype sine kunnskaper om språket, eller til og med fransklærere i Norge som ønsker å utforske nye ressurser som kan brukes i undervisningen deres (påkrevd nivå: begynnelsen av nivået B2).

Deltakerne er overbevist!

Jeg tok kurset i flere perioder, og jeg anbefaler det til andre av følgende grunner: dypere kunnskap om ulike aspekter av Frankrikes historie, introduksjon til nyheter som er mindre tilgjengelige for meg ved å bruke ulike metoder, utvidelse av vokabular, og ikke minst positiv atmosfære!

Turid

Jeg tok flere historiekurs sammen med Gilles på Fransk kulturhus. De er alltid interessante og ofte basert på uventede temaer. I vår siste leksjon var temaet “kunsten å lyve”, eller hvordan man har brukt det i århundrer, helt frem til dagens “fake news”. Vin og kunsthistorie var også gode eksempler. Vi snakker mye, og det er gøy. Jeg synes det er en god måte å øve på språket og også å lære terminologi som jeg ikke kan. Gilles er en veldig god lærer og alltid veldig godt forberedt.

Ragnhild

Et utmerket kurs! Temaer er aktuelle, elevene er aktive og oppfordres til å snakke. Anbefaler det på det sterkeste!

Alf

Et kurs ledet av en lidenskapelig historiker

Kurslærer, Gilles, har doktorgrad i samtidshistorie. I 2018 vant doktorgradsavhandlingen hans prisen for de beste avhandlingene fra Universitetet i Strasbourg. Regelmessig invitert til å delta i franske podcaster om historie, har han også publisert bøker og artikler om historien til humanitær rett, nøytralitet, folkerett og den fransk-tyske krigen i 1870. Det er innenfor denne rammen at Gilles ble tildelt med medalje til Maurice Baumont-prisen fra Académie des Sciences morales et politiques ved Institut de France.

Også fransklærer i flere år, Gilles hadde ideen om å kombinere sin karriere som historiker med sin lidenskap for å undervise i fransk: historiekurset ved Fransk kulturhus er frukten av denne refleksjonen!

Hvor kan jeg melde meg på historiekurset?

Kurset foregår på mandag kl 11.00. Du kan registrere deg for ønsket periode direkte på vår plattform.

Har du spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt med oss: