Bli med på eventyret: «Partir en Livre» kommer til Norge!

Vi er glade for å lansere den aller første utgaven av ‘Partir en Livre’ i Norge, en unik feiring av barne- og ungdomslitteratur som bryter de franske grensene for å vekke lesegleden blant unge. Inspirert av det nasjonale boksenteret (Centre national du livre – CNL) og støttet av det franske Kulturdepartementet siden 2015, tar dette arrangementet form for første gang på norsk jord, takket være et lidenskapelig samarbeid mellom Fransk kulturhus og våre lokale partnere.

En unik litterær begivenhet for å vekke ungdommens fantasi

Partir en Livre har som mål å gjøre lesingen tilgjengelig og underholdende. Fransk kulturhus, det første senteret for fransk språk og kultur i Norge, forvandles til et ekte kreativitetens tilfluktssted der bøker, spill og fortellinger er de egentlige hovedpersonene. Fra tegning og fargelegging for de aller minste til spillverksteder eller tegneserieverksteder for de eldre, er hver aktivitet designet for å fordype barna i fengslende og stimulerende verdener, og dermed fremme utforskning og fantasi.

Unik i sitt slag, fungerer Partir en Livre på en måte som sommerens pendant til sin vinterlige tvilling, Nuits de la lecture, en festival for alle som avholdes i januar, og som representerer et annet kulturelt høydepunkt ved Fransk kulturhus.

Bli med oss på dette litterære eventyret og feire lesegleden sammen med oss, samtidig som du oppdager varierte verk som trollbinder og inspirerer. Les videre for å utforske det komplette programmet for dette arrangementet som vil markere slutten på skoleåret og starten på sommerferien i Norge.

Barn og ungdom i fokus

Partir en Livre gir anledning til å tilby ulike møter og aktiviteter som understreker bokens, lesingens og fantasienes viktige rolle blant barn og ungdom. Gratis inngang så lenge det er ledige plasser.

• 10:00 – 13:30 – Lesing & fargelegging

For barn under 6 år, i følge med en voksen. Et hyggelig område hvor de minste kan oppdage vakre historier og ha det gøy med å fargelegge originale tegninger.

• 10h00 – 12h00 – Xplor spillverksteder

I løpet av disse fire verkstedene ledet av Laurent Benguigui, skaperen av de pedagogiske Xplor-spillene, vil barna lære mens de har det gøy og oppleve de spennende eventyrene til noen av de største oppdagerne fra det 16. århundre gjennom forskjellige fengslende temaer:

🦁 Xplor Dyr 🏴‍☠️ Xplor Pirater ❄️ Xplor Polare Verdenen 🍎 Xplor Ernæring

Som en bonus, vil det være mulighet for å kjøpe spillene og få dem signert!

• 12:30 – 13:30 – Tegneserieverksted

Utforsk den fascinerende verdenen av tegneserier og deres hemmeligheter med dette unike verkstedet for barn fra 6 år, ledet av Anaïs Grenon, også kjent som ‘Ana’, en talentfull tegneserieforfatter. Barna vil utvikle kreative ferdigheter mens de har det gøy.

Dominique Rocheteau, fadder for den 10. utgaven av Partir en Livre

Sertifiseringer

DELF-DALF i 2025

I 2025 tilbyr vi nok en gang flere muligheter til å ta sin DELF-DALF-sertifisering, i samarbeid med Institut français de Norvège. DELF Tout Public April