Første utgave av «Nuits de la lecture» i Norge, hos Fransk kulturhus

Fransk kulturhus har gleden av å presentere den aller første utgaven av Nuits de la lecture (Lesekvelder) i Norge, en serie arrangementer i regi av det franske Centre national du livre. Temaet for 2024 er kroppen.

Opprinnelsen til Nuits de la lecture

Nuits de la lecture ble opprettet i 2017 av det franske kulturdepartementet. I dag er arrangementet veldig populært og skaper interesse blant et bredt publikum både i Frankrike og i utlandet.

Tema for 2024: kroppen

Som spesifisert av Centre national du livre, vil denne 2024-utgaven arrangeres rundt temaet kroppen. Kroppen slik den er representert i litteratur tilbyr en uendelighet av avatarer, metamorfoser og poetiske, litterære, vitenskapelige, sosiologiske og politiske tanker…

I løpet av fire dager og kvelder, 18.-21. januar 2024, vil tusenvis av arrangementer bli planlagt i hele Frankrike og utenfor landets grenser. I Norge inviterer Fransk kulturhus barn og voksne til å feire denne dagen fredag 19. januar!

Et program for alle aldre

I anledning Nuits de la lecture tilbyr man arrangementer og ulike aktiviteter som understreker hvor viktig det er å lese og oppdage nye bøker. Hos Fransk kulturhus kan du derfor nyte et program som er både familievennlig og lærerik:

• kl.16:15-17:00 – Fortellinger med ditt kosedyr (for barn)

Kom med favorittkosedyret ditt (og puten din, hvis du ønsker det) for å oppdage vakre, originale historier med foreldrene dine, fantastiske historier der latter, glede, drømmer og fantasi er tilstede.

• kl.16:30-17:30 – «speed-booking» treff (for voksne)

Ta med en bok du nylig har lest og likt. Hver deltaker vil presentere sin bok for andre i speed-dating-formatet for å inspirere til leselyst og dele sine favoritter på fransk eller norsk.

• kl.17:30-18:30 – Foredrag «Fra ung til gammel – kroppens ulike stadier i Simone de Beauvoirs tekster.» av Bente Christensen (på norsk)

Arrangementet er gratis med vi anbefaler alle å reservere plassen sin på denne siden!