Foredrag: den franske revolusjonen i Alpes-Maritimes-regionen (Nice, Menton, Monaco)

Fredag 15. mars 2024, kl.16.30-17.30.

Nice, Monaco, Menton… Côte d’Azur er et ferieparadis for mange nordmenn, men hvor mange vet at området bare har vært fransk siden 1861? Før 1792 tilhørte Nice kongeriket Piemont Sardaigne og Menton fyrstedømmet Monaco.

Høsten det året ble Nice, Monaco og Menton invadert av revolusjonshæren l’Armée du Midi. Det var begynnelsen på en lang og brutal okkupasjon og en tvungen annektering som tilsidesatte prinsippene og verdiene i La Déclaration des Droits de l’Homme et du Citoyen fra 1789. Det var først i 1814, da Napoleon Bonaparte abdiserte, at det som i dag er Alpes Maritimes gjenvant sin suverenitet. Nesten femti år senere ble regionen definitivt annektert av Frankrike.

Marie-Christine Stigset forteller om motstandskamp og dagligliv til befolkningen i Alpes Maritimes under den Franske Revolusjonen. Hun vil også presentere hennes siste bok: «Le Barbet du plan du Lion, une histoire de résistance héroïque à Menton sous la Terreur» (Éditions du Bord du Lot).

Gratis inngang (e-billetten MÅ reserveres på denne siden).

Fordraget skal holdes på fransk. Diskusjonen etter foredraget på fransk og norsk.