Frankofone møter ved Fransk Kulturhus

Tirsdag 19. oktober 2021 markerte en dag rik på spennende og inspirerende møter rundt undervisningen i det franske språket i Norge med både Hélène Conway-Mouret, senator for Franskmenn bosatt i utlandet, og fransklærerne fra Edvard Munch videregående skole i Oslo.

Aller først og før de første studenter kom, hadde vi gleden av å velkomme Hélène Conway-Mouret, senator for franskmenn bosatt i utlandet. Samtaleemner var mange:  det franske språket og offisielle eksamen i Norge, vår pedagogikk grunnet i språk- og kulturbadmetoden, vårt varierte kurstilbud, våre partnere fra den kulturelle, frivillige og institusjonelle verden, våre studenter og, ikke minst, våre fantastiske lærere.

Mellom to økter med gruppetimer, ønsket vi deretter velkommen til Clélia Elster og hennes hyggelige kolleger Mari Bræck og Kristin Winge, alle fransklærere på Edvard Munch VGS – en videregående skole spesielt anerkjent for sine spesialiseringer i kreative yrker. Sammen utvekslet vi erfaringer om Fransk II og Fransk III læreplaner, ungdommers spesifikke behov, egne ressurser og beste undervisningspraksis og, ikke minst, våre fremtidige fellesprosjekter.

For en flott jobb vi er så heldige å gjøre, og hvilke flotte møter vi får takke den! Lenge leve fransken! Lenge leve Francophonie!