Opplæringsdag for fransklærere i Norge

Fredag ​​11. februar 2022 var Fransk kulturhus samarbeidspartner på opplæringsdagen til Fransk institutt og Fransklærerforeningen i Norge. Lærere fra hele landet deltok på lærerike og varierte workshops ledet av kompetente foredragsholdere.

Etter at deltakerne ble varmt tatt i mot av Språkattaché Catherine Pétillon, begynte dagen med en entusiastisk tale av Tunisias ambassadør Amel Ben Younes, som benyttet anledningen til å presentere landet sitt samt den internasjonale organisasjonen for frankofonien.

Blant de ulike opplæringskursene som ble tilbudt kunne man:

• oppdage og gjennomføre quizer på internett, for elever på ungdoms- og vidergåendeskoler (Pierre Lederlin)
  • lære nye metoder for fransk fonetik (Charlie Baudoin)
  • opprette sine egne franske digitale ressurser ved å bruke tilgjengelige og moderne plattformer (Solena Pradayrol ved Fremmedspråksenteret
  • øve og oppdage kreativ skriving – og sette det i praksis i klasserom (Camille Quiquerez).

Sophie Delporte, direktør for Fransk institutt i Norge, ga en nyttig innføring i hvordan presidentvalget fungerer i Frankrike.

Camille Bardyn, pedagogisk leder her ved Fransk kulturhus, holdt et interaktivt kurs om brettspill og kortspill. Hvordan bruke disse spillene i et klasserom? Hvorfor er de så viktige for elevenes muntlige- og grammatiske ferdigheter? Deltakerne gikk hjem med flere læringsressurser i verktøykassen sin.

En dag full av godt humør – og en suksess for det franske språket i Norge!