Regionale språk opplever du også hos Fransk kulturhus!

Denne uken feirer man regionale språk. I Frankrike, som France Bleu antyder i en fersk artikkel, kvalifiserer vi som «regionalt» et språk med en «historisk bakgrunn» av nasjonal dimensjon, snakket i landet før fransk ble generalisert.

Hos Fransk kulturhus tror vi på en inkluderende undervisningsmetode som fremmer kulturelt mangfold og dermed også regionale språk. Vi synes at disse språkene bidrar også til en verdi som er svært viktig for oss: flerspråklighet!

Gjennom kortspill lærer f. eks. elevene våre historien til regionene i Frankrike og til og med grunnlegende alsaciske eller bretonske ord/utrykk! For mer avanserte kurs, og spesielt våre samtalekurs, foregår det mange debatter rundt temaet regionale språk. For å gjøre dette bruker vi reportasjer, presseartikler eller ressurser laget av vår pedagogiske avdeling (f. eks. quizer).

Nylig dedikerte vi også en episode av podden vår (Frank-norsk kafé) til temaet regionale- og minoritetsspråk. Vår gjest, Sigrun, forteller om likhetene mellom nynorsk og regionale språk i Frankrike. En episode som du finner ved å klikke her!

Åpningstider sommer 2024

Fransk kulturhus holder stengt for publikum 25. juni-21. juli. For å besøke oss fom. 22. juli, ta kontakt med oss på e-post! Vi er tilbake