Utgivelsen av filmen «Napoleon»: Fransk kulturhus var pedagogisk forberedt!

Utgivelsen av filmen Napoleon av Ridley Scott er en internasjonal begivenhet som Fransk kulturhus har fulgt med i månedsvis!

En «Napoleon-utgave» i anledning vårt historiekurs

I anledning vårt berømte historiekurs tilbød vi, i perioden august-oktober 2023, et fullstendig kurs dedikert til Napoleon, hans tid og hvordan man ser på ham i dag. I løpet av 8 leksjoner utviklet studentene våre sine kunnskaper i fransk ved å bruke ulike kilder samt muntlige og skriftlige aktiviteter om temaet Napoleon. Reportasjer, artikler, arkiver og tegninger ble brukt som et fullstendig program som kombinerer språklæring og oppdagelse av Napoleonstiden. Elevene diskuterte og lærte om:

• Napoleon og popkultur
  • Napoleon som person
  • Napoleon og helse
  • Napoleon og vitenskap
  • Napoleon og hans personlighet
  • Napoleon i arkitektur
  • Napoleon som krigsleder
  • Napoleon i dagens politiske liv

Vårt mål: å forberede studentene før utgivelsen av filmen, slik at de kan se den med entusiasme (samt med nødvendig kritisk sinn!). Elevene og læreren, Gilles, bestemte seg til og med for å se filmen sammen!

Et webinar for fransklærere i Norge

I anledning webinaret for fransklærere i Norge arrangert av Institut français de Norvège, Fransklærerforening, Fremmedspråkssenteret og Fransk kulturhus, gir vi også et foredrag for å hjelpe lærere med å bruke filmen Napoleon i franskklassen. Målet med dette webinaret er å tilby en praktisk veiledning, ved hjelp av gratis kilder som er lett gjenbrukbar og fremfor alt tilpasset norsk skolenivå.

En svært etterlengtet historisk film

Hvis anmeldelsene fra franske aviser er kritiske, virker de fra norsk og internasjonal presse litt mer positive. Utgivelsen av denne filmen er uansett en begivenhet som burde tiltrekke seg mange tilskuere. Hva med deg? Vil du se filmen?

Mer om Napoleon i vårt bibliotek!

I tillegg vil du finne mange bøker dedikert til Napoleon eller til Napoleonstiden blant samlingene til vårt franskspråklige bibliotek!