Fransk gir deg ubegrensede muligheter!

• Det er mange grunner til å lære seg fransk: familie, kultur, reiser, men også jobb og samfunnsliv.
  • Fransk er det tredje mest brukte språket i næringslivet og utgjør 20% av handelen og nesten 17% av den globale inntekten.
  • Det finnes 300 million fransktalende personer i verden, på alle kontinenter.
  • Fransk er også det fjerde mest brukte språket på nettet.

I privat- og sosialt liv

Det er så mange grunner til å lære seg fransk! Noen gjør det av kjærlighet til fransktalende lands literatur, kunst eller historie. Andre gjør det for ren nytelse, på jakt etter en motiverende utfordring. Andre lærer seg fransk av familieårsaker: flerspråklig ekteskap, kjøp av bolig i et fransktalende land… Alle disse profilene finner vi blant våre studenter her på Fransk kulturhus, og det er med stor glede at vi støtter dem i deres fremgang!

I arbeidslivet

Blant våre studenter er det også mange som tar franskkurs av faglige årsaker. De har behov for å kunne fransk for langvarige eller kortere prosjekter, i utvekslingen med kollegene, i forholdet til kundene og andre samarbeidspartnere. Om man er i Norge eller andre steder, er det faktiskt umulig å ikke være i kontakt med det franske språket!

En betydelig konkurransefortrinn

I følge Observatoire de la Francophonie er fransk det tredje mest brukte språket i næringslivet over hele verden. 20 % av handelen og nesten 17 % av den globale inntekten genereres på fransk. Språket til Molière brukes i kommersielle utvekslinger, i media, i den digitale verden eller i vitenskap. I tillegg er fransk et hovedspråk for internasjonale møter og brukes mer generelt i kultur og samfunnsliv. Rundt 30 regjeringer bruker også fransk som kommunikasjonsmiddel, både i sine interne utvekslinger og internasjonale relasjoner.

Fra et mer uformelt synspunkt er fransk det fjerde mest brukte språket på Internett og lar millioner av Internett-brukere bla gjennom nettsteder, blogger og sosiale medier.

Alt i alt, ifølge den siste statistikken fra Observatoire de la francophonie, finner man 300 millioner fransktalende personer over alle kontinenter.

Å bli med i det fransktalende miljøet tillater deg å:

• få tilgang til nye markeder eller å etablere deg som en reell aktør innen audiovisuell sektor, kulturelle tjenester, publisering osv.
  • dra nytte av nye muligheter når det gjelder økonomisk utveksling
  • være mer synlig, utvide ditt nettverk og bruke nye plattformer for konsultasjon og diskusjon mellom bedrifter, fagpersoner eller privatpersoner og institusjoner.
  • kommunisere bedre på Internett: gjennom sosiale medier, blogger, nettsteder, osv.

Hva sier våre studenter?

Men det er jo studentene våre som snakker best om alle disse fordelene:

For noen år siden ble vår virksomhet spurt om å bistå med kapasitetsoppbygging i et franskspråklig land. Hos oss har vi lang erfaring med slike samarbeid, men det er første gang dette skal gjøres på fransk. For å gjenoppfriske våre kunnskaper, har vi deltatt på kurs hos Fransk Kulturhus. Det har gitt oss tilstrekkelig trygghet til å møte våre fransktalende kolleger i faglige diskusjoner og i utveksling av erfaringer.

Berthe og Annicken jobber i det offentlige. På Fransk kulturhus følger de et konversasjonskurs på nivå B2-C1.

For meg er det essensielt å bruke fransk i mitt profesjonelle liv for å forstå miljøet jeg er i, alt man ikke sier høyt, uttrykkene til alle jeg møter som regissør og fotograf… Som fotograf trenger jeg å kommunisere med mange personer som er involvert i prosjektene mine, men også med offentlige myndigheter for å få fotograferingstillatelser osv.

Julie-Christine jobber som regissør og fotograf. På Fransk kulturhus har hun tatt mange privattimer.

Fransk er et viktig språk i mange land utenfor Frankrike. Ved å lære grunnleggende fransk kan jeg opprettholde en dialog med kundene. Dette er viktig for formålet med binding samt for å kunne lese dokumenter, diskutere og forhandle.

Eivind jobber for et internasjonalt norsk selskap. På Fransk kulturhus har han tatt mange privattimer.

Jeg er ofte på tjenestereiser til franskspråklige land (Frankrike, Belgia, Sveits og franskspråklige land i Afrika), hvor møter gjennomføres på fransk, det er behov for «small-talk» på fransk osv., og det kan være behov for å kunne fransk for mer praktiske ting som å snakke med taxi-sjåfør. Vi mottar også av og til besøk av delegasjoner fra andre lands myndigheter hvor noen av deltagerne har fransk som morsmål. Det er i disse tilfellene et stor pluss at en i fra Norge (dvs meg) snakker fransk. Så, oppsummert, jeg har stor nytte av å kunne fransk i forbindelse med min daglige jobb og kommer derfor til å fortsette med kurs på Fransk kulturhus

Alfred jobber i statsforvaltningen På Fransk kulturhus følger han et standardkurs for snart 2 år.

Ønsker du å få mer informasjon og/eller å ta en prat med oss ang. mulighetene våre i forhold til franskkurs/aktiviteter? Bruk følgende skjema for å ta kontakt med oss: