Fransk kulturhus, møteplass og kultur i hjertet av Oslo

Fransk kulturhus har en ideell beliggenhet i hjertet av norges hovedstad, og tilbyr aktiviteter rundt det franske språket og den frankofone kulturen: Franskkurs for barn, ungdommer og voksne, tematiske opplevelser rundt kultur og den profesjonelle verden, sommerskoler, fagdager for skoleelever og seminarer for lærere. Tilbudet er variert og skreddersydd for å møte både familier og fagfolks behov i vårt frankofile land. Dette kulturhuset huser også et rikt franskspråklig bibliotek og er det eneste DELF-DALF/TCF eksamenssenteret i landet.

Filosofien om et levende sted

Fremming av fransktalende kulturer, deling mellom generasjoner og fransk-norsk vennskap er en del av daglig livet ved Fransk kulturhus, med en plassering i byens episenter som gjør denne åpenhetens ånd både synlig og tilgjengelig. I det åpnet lokalet finner du forbipasserende og studenter som nyter kaféområdet og blar i de nyeste bøkene i biblioteket, mens klasserommene med glassvegger gir et uhindret læringsmiljø til kursdeltakere. For brukere utenfor Oslo er det fortsatt mange muligheter: digitale ressurser, nettbaserte kulturarrangementer og, ikke minst, et dynamisk kamerasystem i klasserommene som gjør at alle kan delta i timen, uansett hvor de bor!

En pedagogikk til tjeneste for kursdeltakere

Fransk kulturhus’ inkluderende pedagogikk, basert på kommunikasjonssituasjoner, er en kilde til motivasjon. Helt fra nybegynnernivået utvikler studentene seg med tillit takket være språkbad metoden. Fransk brukes fra første leksjon. Kursene bygger på kommunikasjons- og handlingsorienterte prinsipper: Studenten spiller en aktiv rolle i sin læringsprosess gjennom varierte og berikende aktiviteter. Vi lærer mens vi har det gøy, oppdager og bruker språket aktivt.

Oppfølgingsprosessen er global og flergenerasjonell. Standardkursene tilbyr omfattende læring og er delt inn i homogene trinn tilpasset elevenes behov. I tema- og samtalekursene deltar man i debatter, utforsker nyhetene, produserer historier samtidig som man utvikler språkferdighetene sine. Kursene «Art de vivre» kombinerer innføring i fransktalende kulturer og oppdagelse av språket på ulike områder. I bedriftskursene anvendes disse prinsippene til yrkeslivet: Vi forbereder oss på samarbeid med den fransktalende verden, fra et språklig, kulturelt, økonomisk og teknisk ståsted. Franskkurs for barn som tilbys både til nybegynnere og flernasjonale familier sikrer et omsorgsfullt pedagogisk miljø der barnet deltar aktivt i klassens liv. Kurs for lærere møter behovet for kompetanseutveksling mellom FLE (fransk som fremmedspråk) og skolen.

Fransk sertifiseringssenter

Flere ganger i året arrangerer Fransk kulturhus, i samarbeid med Institut français de Norvège og France Éducation internationale, DELF-DALF-eksamener. Kandidatene, motivert av ulike grunner (studier, flytting, nasjonalitet), kommer fra hele landet og kulturhusets team forbereder dem til eksamen og hjelper dem med å føle seg trygge på D-dagen. Senteret tilbyr også TCF, en offisiell sertifisering av språknivå som kan brukes, som DELF, i flere administrative prosedyrer.

Fra å ta en eksamen til en språkreise i Frankrike, er det bare ett sprang studentene tar takket være et solid nettverk av samarbeidspartnere. Vi knytter studenter og interesserte sammen med anerkjente skoler i Frankrike om språkkurs og opphold i forskjellige byer. De andre deltar på våre kjente fransk-norske kaféer hvor fransk- og norsktalende møtes for å utveksle på begge språk rundt nøye utvalgte diskusjonstemaer én gang i måneden; en ekte innbydelse til reise og interkulturell utveksling!

Artikkel publisert i Journal des Français à l’étranger.

, ,