“XplorGames” – Intervju med spilldesigner Laurent Benguigui

Vi møtte Laurent Benguigui, en kjemiker som senere ble mat og helse lærer som nå jobber med å utvikle brettspill, en god venn og naturlig partner i Fransk kulturhus. Dette er en mulighet til å se tilbake på karrieren hans eller mer spesifikt spillene og andre morsomme lærerike aktiviteter som ble møtt med stor entusiasme hos både elever og lærere.

(Fransk Kulturhus) Hvordan kom du opp med ideen bak brettspillet XplorGames?

Laurent Benguigui

(Laurent)Da jeg kom til Norge for 10 år siden etter en karriere innen internasjonal handel med kjemiske produkter, ville jeg bli kokkelærer. Min far var en dyktig baker, og han formidlet mye av sin kunnskap og gleden av å spise godt over til meg. Samtidig hadde min nysgjerrighet alltid vært inspirert av en viss smak for eventyr, utforskning rundt om i verden, reiser og historie. Det var mens jeg prøvde å videreformidle disse lidenskapene til elevene mine at jeg innså at det jeg lette etter rett og slett ikke eksisterte, nemlig en morsom og lærerik ressurs for å vekke smakssansene deres og stimulere nysgjerrigheten. Alt med en fleksibel og nyskapende sensorisk tilnærming.

Slik kom jeg på ideen om å lage et brettspill som skulle være både kulturelt og kulinarisk. En dag leste jeg at italienerne ikke spiste pizza før oppdagelsen av Amerika fordi tomaten som opprinnelig vokste i Mexico, ikke fantes i Europa. Dynamikken i spillet ble da åpenbar for meg og Xplor-prosjektet ble født, etter utallige timer brukt på design og produksjon, for ikke å snakke om lang og grundig forskning på opprinnelsen til alt som finnes på et kjøkken.

Det er et familiespill som er en unik tverrfaglig ressurs for å stimulere nysgjerrighet og introdusere barn til verden (og verdener!)! Mitt første Xplor-spill handlet om frukt og grønnsaker. På forespørsel fra elevene mine utviklet jeg senere utvidelsespakker for dyr og quiz. For meg er det ikke noe vakrere enn å få barn til å smile. Å se dem lære mens de spiller Xplor-spillene mine er fantastiske og vil alltid være min største prestasjon.

(Fransk kulturhus) Disse spillene handler om utforskning, hvorfor denne tilnærmingen?

(Laurent) Hvem har aldri drømt om å gå inn i skoene til de uredde oppdagelsesreisende Christopher Columbus, Scott eller Amundsen? Å være den første til å oppdage et ukjent land eller å våge seg inn i polarverdenen?

I mitt spill er det alt som bestemmer tittelen! Du spiller som en oppdagelsesreisende som nettopp har ankommet en ny, utrolig rik verden. Spillet lar deg virkelig involvere barnet og gjøre det til en aktør i læringsprosessen ved å tilby rike oppdagelsesopplevelser. Ved å velge en av de 22 beste oppdagelsesreisende i mine to spill – Xplor the Poles og Xplor the World – og legge ut på et farefullt eventyr over havene, Arktis eller Antarktis, reviderer barn ikke bare historien og geografien sin, men stiller seg selv spørsmål om verden.

Tanken er også at barna forstår, hver gang de leker, viktigheten av de historiske konsekvensene av deres egen oppdagelse! Spillet mitt består av et tosidig spillebrett, med kart over «den gamle verden» slik det ble tegnet i 1507 på den ene siden og det nåværende verdenskartet på den andre. Kort sagt en rik og unik historisk ressurs!

(Fransk kulturhus) For hvilke aldersgrupper anbefaler du spillene dine? Er det for alle?

(Laurent) Opptil 6 spillere kan spille på en gang, spillet har enkle regler som gjør at barn i alderen 6-12 år kan spille med god forståelse. Quiz-versjonen skyver målgruppen til ungdom/voksen ved å gjøre spillene mye mer kulturelt.

Spillnivåene og de ulike utvidelsene tillater også uendelig med variasjon og bringer hele familien rundt bordet. Skoler (barnehage, grunnskole og videregående) samt aktivitetssentre bruker også spillet mitt Xplor i klasserommet som en del av pedagogisk-aktivitet.

Jeg tilbyr også originale workshops med spillet om flere temaer: utvikling av 5 sanser og smak, århundret med store oppdagelser i historie- og geografi, konkurranser med quiz på videregående skoler, teambuilding for bedrifter og selvfølgelig quizkvelder i samarbeid med Fransk kulturhus!

Fransk kulturhus) Spillet ditt har en betydelig pedagogisk dimensjon. Hva lærer spillerne av det?

(Laurent) Den beste måten for barn å lære på er ved å ha det gøy derfor er XplorGames en relevant læringsressurs. Spilleren beveger seg med båten sin på verdenskartet og følger nøye den markerte veien til de andre spillerne for å komme frem til målet først. Akkurat som deres utvalgte oppdagelsesreisende, tar de seg tid til å oppdage kontinenter, land, hovedsteder og møte forskjellige dyr eller lokale ingredienser

La oss ta eksemplet med dyrene, for hvert dyr er det et detaljert kort med ulike beskrivelser, størrelsen, vekten og hastigheten … Veldig raskt, ettersom spillet skrider frem, stiller barna spørsmål og samhandler lidenskapelig om dyreverdenen de oppdager. Til slutt lærer våre små oppdagelsesreisende også å lytte til andre, respektere reglene, vente på tur og håndtere følelsene sine når de er frustrerte!

(Fransk kulturhus) Hvordan kan vi kjøpe spillet ditt?

(Laurent) Helt enkelt på nett, via min hjemmeside: https://www.xplorgames.no/shop

Og til alle venner i Fransk kulturhus 5 % rabatt med spesial kupongkoden FKH. Og hvis dere får anledning til å være med på mine aktiviteter og arrangementer ved Fransk kulturhus, skal jeg gi endra flere tips og signere spillet mitt.

,