Fokus på vårt kurs om fransk litteratur: en unik opplevelse!

I anledning vårt kurs “litteratur B2” samles hver uke elskere av fransk litteratur! Målet med kurset er enkelt: å oppdage romanene som får oppmerksomhet i Frankrike eller/og å gjenoppdage de store klassikerne fra en annen vinkel.

Hvordan fungerer litteraturkurset?

I løpet av en kursperiode (= 8 kurs på 75 minutter) leser alle deltakerne samme bok (= «fil rouge»-lesing). Hver uke vil du bli bedt om å lese så mange sider, i en progressiv logikk. Med din lærer Gilles, selv forfatter og lidenskapelig opptatt av litteratur, vil du dermed engasjere deg med stilanalyser, tematiske fordypninger eller teoretiske debatter rundt passasjene i boka. Ved hjelp av praktiske øvelser, et leseark spesialdesignet for deg og andre medier (presseanmeldelser, intervjuer med forfatteren av boken, videoer), vil du tilegne deg de nødvendige verktøyene for å forstå og kritisere romanen; kontekst/miljø, historiske og filosofiske referanser eller skriveteknikker vil ikke lenger ha noen hemmeligheter for deg!

Et kurs der du er en aktiv deltaker

Parallelt med den “fil rouge”-lesing vil du delta i ulike øvelser som vil tillate deg å forbedre din mestring av det franske språket, samt nye skriveteknikker. I løpet av kurset vil du for eksempel:

• Skrive din egen krim/essay
  • Spille originale “skrivespill”
  • Forbedre vokabularet ditt om litteratur
  • Lære spennende ting om kjente fransktalende forfattere

Hvem er kurset for?

Kurset er rettet mot alle som liker å lese og hvis nivå på fransk lar dem lese en roman (fra starten av B2 og +). Takket være vårt kamerasystem integrert i klasserommet kan du delta på kurset personlig eller hjemmefra via Zoom.

Hvor kan jeg kjøpe boken som er brukt i klassen?

Romanen som er valgt til litteraturkurset er tilgjengelig hos vår samarbeidspartner Norli – universitetsgata 22-24 i Oslo. Den kan også bestilles for utsendelse ved å ta kontakt med butikken.

Hva studentene synes om kurset:

Jeg lærer mye av mitt «arbeid» i klassen. Vi leser en bok som er ulik alle andre, og kurset er veldig bra og også morsomt

Ragnhild

For en glede å fortsette med dette kurset!

Anne-Cathrine

Tusen takk igjen for dette svært interessante litteraturkurset!

Gro

Klar til å bli med? Velg din kursperiode ved å klikke her.