For en fantastisk konferanse om Montaigne!

Tirsdag 9. august fikk vi besøk av Christophe Bardyn, doktor i filosofi, for en spennende diskusjon rundt filosofen Michel de Montaigne.

En “uventet” Montaigne

Christophe Bardyn, vinner av “Prix Historia” for sin biografi om Montaigne, introduserte publikum til en uventet Montaigne. Selvfølgelig er Montaigne den store forfatteren som alle leser. Men ifølge Christophe Bardyn skjuler dette stille bildet en mer begivenhetsrik tilværelse. Var han faktisk et “uekte” sønn, født utenfor ekteskap? Flere tegn, i hans liv og arbeid, får Christophe Bardyn til å mene dette. På samme måte ser filosofen ut til å ha spilt en viktigere politisk rolle enn vi trodde i de religiøse krigene som plaget Frankrike på 1500-tallet. Og ved å lete etter informasjon om hans reiser og miljø, legger man merke til at Montaigne viste en konstant bekymring for konsensus og forståelse mellom religioner.

Et trollbundet publikum

Gjennom Christophe Bardyns presentasjon oppdaget publikum en fascinerende Montaigne: en ekte vitenskaps- og kulturmann hvis bøker skjuler skjulte skatter. Etter en spennende presentasjon tok Christophe Bardyn seg tid til å svare på spørsmål fra salen. Ved denne anledningen vendte han tilbake til arbeidsmetodene sine, til kildene som tillot ham å skrive denne originale biografien, eller til og med til spørsmålet om Montaignes innflytelse på moderne filosofer.

Christophe Bardyns bøker er tilgjengelige i biblioteket vårt

For de som ønsker å lese biografien om Montaigne skrevet av Christophe Bardyn, samt hans siste bok «Filosofi med litterære verk», er disse ressursene tilgjengelige i biblioteket vårt. For å bli en leser, følg instruksjonene på denne siden.

Tusen takk for besøket, kjære Christophe Bardyn!

Lær deg fransk før sommeren!

I mai-juni 2024 tilbyr Fransk kulturhus 5 til 6 ukers franskkurs for alle nivåer! Å lære seg fransk før sommeren er alltid en spesielt berikende

Påske 2024: åpningstider

Åpningstider i påskeferien: Bruk gjerne påskeferien til å dra nytte av ressursene våre (podcast, spillelister på Spotify, nettkurs…) og husk å reservere plassen din for