Norske VGS-elever i Frankrike

Fransk kulturhus’ lærere var allerede tilbake fra ferien i juli! De siste ukene har nemlig vært starten på et stort eventyr og et livsskifte for 31 norske studenter. De er mellom 15 og 17 år gamle, er veldig motiverte og forbereder seg på å studere 1  eller 3 år på videregående skole i Frankrike som en del av programmene Direktoratet tilbyr for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og Institut français de Norvège (IFN).

Et bredt utvalg av programmer

For HK-dir og deltakerne som drar for tre år er tre byer åsted for disse historiske utvekslingsprogrammene mellom Frankrike og Norge: Rouen (siden 1918), Bayeux (siden 1979) og Lyon (siden 1989). Selve dronning Sonja var i Rouen i 2018 i anledning feiringen som markerte hundreårsjubileet for dette samarbeidet.

Når det gjelder IFN, tilbyr den to utvekslingsprogrammer: ett år på VG1, og flere yrkesfag innen bl.a. kokkelinjen, håndverk, mote, digital, i år i byene La Rochelle og Ancenis.

Et komplet førkurs

Disse ukene med forberedelse ved IFN er en mulighet for disse ungdommene til å utdype sine kunnskaper om fransk, og å oppdage de kulturelle forskjellene mellom to utdanningssystemer. Ja, det stemmer at i Frankrike er alle notater tatt på papir; at elevene kan verken spise eller ta med kaffen  i timen; og at kleskoden er noen ganger en kilde til overraskelse!

I følge språkbadmetoden som er kjær til Fransk kulturhus, foregår undervisning helt på fransk fra dag én, enten studentene allerede har studert fransk eller ikke. Lærere Camille, Tana, Anaïs, Eugénie og Morgane tar med i undervisningen råd for å lykkes på videregående skole, og svarer på bekymringene til tenåringer om livet i Frankrike. Kursene holdes med glede og godt humør, og kombinerer øvelser, brettspill og til og med oppskrifter på kjøkkenet for å lære på en effektiv og morsom måte.

Samtidig arrangeres det oppslukende aktiviteter en gang i uken for studenter. I år fikk de se filmen Damien veut changer le monde, og smake på oster, spekemat og andre deilige franske spesialiteter på restauranten Frenchie på Solli Plass.

Livet i Frankrike

Når de kommer til Frankrike, vil elevene tilbringe et første år på internatet på ukedager, og i en vertsfamilie i helgen. På slutten av sine tre år på videregående vil de ta Baccalauréat som alle franske elever (og ofte med svært gode karakterer).

Hele Fransk kulturhus-team ønsker dem en riktig god fortsettelse og en god start i Frankrike!

Du kan følge elevenes fremgang på deres Instagram-konto: https://www.instagram.com/norskseksjonene_i_frankrike/

Forbered eventyret ditt i Frankrike allerede nå!

Og for alle de som vil gå for dette store eventyret og denne unike opplevelsen, sett oddsen på din side med Fransk kulturhus som tilbyr kurs for alle nivåer og alle aldre, i klasserommet og online, et fransk bibliotek med kulturelle aktiviteter, ferieskoler, offisielle eksamener…! Velkommen !

Før de drar for å studere på en videregående skole i Frankrike, deltar elevene på forberedende kurs med lærerne i Fransk Kulturhus.