Franske krimbøker: Vår guide til årets påskekrim

I Norge er det tradisjon å bruke påskeferien til å oppdage nye krimbøker. Med populære og dyktige forfattere som er kjent i hele verden (som Jo Nesbø, Karin Fossum eller Anne Holt), er det sant at Norge utmerker seg i denne sjangeren som er både mørk og utrolig spennende.

Men den frankofone verden kan også tilby påskekrim! Flere fransktalende forfattere skriver også fengslende detektivhistorier som ble oversatt til norsk eller engelsk. Her er vårt utvalg av romaner som du kan finne i samlingene til vårt franske bibliotek.

Klassikere du bør ha lest minst én gang

I en nylig episode av vår podcast «Fransk-norsk kafé«, identifiserte vi 5 “essensielle” fransktalende forfattere innen krimlitteratur. Benytt anledningen til å lære mer om Fred Vargas, Joël Dicker, Pierre Lemaitre, Michel Bussi og Jean-François Parot, 5 forfattere som er lett tilgjengelige i Norge og hvis romaner har fanget et meget bredt og variert publikum:

Fransk-norsk kafé (@franskkulturhus), sesong 2, episode 9, mars 2024.

Tre skjulte perler

Andre frankofone krimforfattere fortjener anerkjennelse for sitt arbeid, om ikke annet for deres originalitet i en sjanger som ofte ble preget av konservative narrative koder.

Vi tenker for eksempel på Natacha Calestrémé, en journalist, redaktør og dokumentarfilmskaper som er svært engasjert for miljø- og andre sosiale saker. Det er med disse bekymringene som hovedplott at hun skriver sine krimromaner, med etterforskeren Yoann Clivel som hovedkarakter. Calestrémé bruker sin kunnskap innen vitenskap og miljø for å formidle “subtile meldinger”, alt uten å ødelegge det kriminelle plottet som strukturerer boken. På Fransk kulturhus kan du lese hennes roman Le testament des abeilles.

La oss også nevne Richard Morgiève med romanen Le Cherokee. Morgiève er kjent for nøyaktige og skarpe dialoger, og i boken Le Cherokee tilbyr han et hypnotisk og mystisk freske av et 1950-talls Amerika som var besatt av aliens og den «red scare».

Sébastien Japrisot tilbyr på sin side bra strukturerte detektivromaner ofte tilpasset til kino. Hans stil blander spenning, den klassiske logikken av «thrilleren», og mer sentimentale aspekter. I L’été meurtrier, en roman du kan lese på Fransk kulturhus, forteller Japrisot historien til Elle, en fransk kvinne drevet av hevnlyst i den sjarmerende settingen av en landsby i Haute-Provence.

Glad i frankofon litteratur?

Husk å sjekke ut programmet for vårt kurs i fransk litteratur, et kurs hvis popularitet bekreftes hvert år og hvor du vil analysere, i små grupper, nylige og spennende romaner som tilhører ekstremt varierte litterære sjangre!