I møte med ungdommer på utdanningsmessen i Lillestrøm!

Den 13. og 14. februar deltok Fransk kulturhus og VINC* på utdanningsmessen TaUdanning i Lillestrøm. En mulighet til å dele de mange mulighetene knyttet til fransk og entreprenørskap med ungdomsskoleelever og videregåendeelever fra Oslo, Østfold, Akershus og Buskerud.

Varierte ferdigheter for å lykkes i en globalisert verden

Agathe Tørris (VINC) og Magali Rouyer-Johnsen (Fransk kulturhus) pratet med disse unge, deres lærere og veiledere om forventningene til arbeids- og næringslivet de vil måtte jobbe i.

Mens noen unge allerede var klar over denne dimensjonen på grunn av deres bakgrunn eller erfaringer, ble det for noen først tydelig da. Entreprenørskapsånden og de kulturelle og språklige ferdighetene er avgjørende fordeler for å skille seg ut og lykkes, uansett hvilken utdanningsretning eller yrke de velger.

15 000 besøkende på to dager

I løpet av to dager passerte nesten 15 000 unge forbi standen til VINC og Fransk kulturhus.

Mens Agathe oppmuntret dem til å presentere ideene sine som en del av konkurransen «Get Busy With Your Business», ga Magali informasjon om de offisielle DELF-DALF- og TCF-eksamenene som gjør det mulig å studere i Frankrike eller i fransktalende land (og validere stipend fra Statens Lånekassen), samt pedagogiske ressurser. De ble også invitert til å delta i konkurransen organisert av Fransk kulturhus for å vinne en franskkurs i mars-mai.

Kort sagt, en rik og givende opplevelse som vi gjerne gjentar!

*VINC arrangerer «Get Busy With Your Business», et opplæringsprogram for gründere, et program vi deltok i 2019 før vi startet Fransk kulturhus, en bedrift med utdanningsmessig, kulturell og sosialt formål. For å lære mer om VINC og programmet deres, klikk HER. Er du under 24 år og har entreprenørens ånd, delta i konkurransen og presentér ideen din HER.

Fransk, et språk med sterk økonomisk verdi

Som en påminnelse har det franske språket 321 millioner talere spredt over alle kontinenter.

Det er derfor en betydelig fordel å kunne snakke fransk, spesielt når man vet at det er det tredje mest brukte språket internasjonalt innenfor næringslivet.

Fransk formidler en reell økonomisk verdi og tilbyr lovende akademiske, profesjonelle og diplomatiske muligheter.