Gratulerer til finalistene i ILC-konkurransen i Kristiansand!

Fransk kulturhus var med i den franske juryen under finalen i International Language Competition (ILC) 17. april i Kristiansand, et arrangement som vi synes er viktig å støtte for å fremme læringen av fransk i norsk skole.

Den størsten språkkonkurranse i Skandinavia

ILC er en språk- og kulturkonkurranse for grunnskolers og videregående skolers elever, ikke bare i fransk, men også i engelsk, tysk og spansk. Denne språkkonkurransen, den største i Skandinavia, ble først lansert i Sverige, deretter spredt seg til Danmark før den ankom Norge i 2020. 11 000 elever deltok i år og, i finalen, elever fra 48 skoler.

Målet med ILC-konkurransen er å oppmuntre unge mennesker til å fortsette språkstudiene og interessere seg for kulturen, historien og generelt i samfunnet i landene der målspråket snakkes. For Fransk kulturhus, som har det samme misjon for fransk i sin daglige virksomhet rundt franskkurs og eksamener, kurs for lærere og kulturelle aktiviteter, er det ganske naturlig å støtte denne konkurransen.

Fremme fremmedspråk på skolen

For ILC, som for partnerne og selvfølgelig Fransk kulturhus, er det viktig å fremme et sunn konkurranseånd mellom de forskjellige skolene i landet, å verdsette elevenes læring og å skape et nettverk med mulighet for utveksling av didaktiske kunnskap og beste praksis.

Det gjelder ogås å oppmuntre til fordypning av både språklige og kulturelle ferdigheter. Konkurransen er designet for å finpusse alle språkferdigheter med fokus ikke bare på grammatikk, staving, ordforråd, muntlig forståelse og interaksjon, men også deres kulturelle og til og med historiske ferdigheter.

De franske finalister var veldig godt forberedt!

Jurymedlem for fransk, Magali Rouyer-Johnsen fra Fransk kulturhus var imponert over engasjementet til alle elevene og deres lærere. Totalt tolv lag på to deltok i den franske finalen 17. april, som hver representerte sine kvalifiserte klasser i semifinalen på seks fra ungdomsskoler og seks fra videregående skoler. Morsmålsfinalen fant sted tidligere på nett.

Alle elevene var tydeligvis veldig godt forberedt fordi de svarte med tydelig og intelligent på alle de 25 spørsmålene, hvis nivå, tema og format var veldig krevende.

Fransk kulturhus gratulerer alle kandidatene og selvfølgelig de tolv vinnerlagene som har vunnet en pris. Vi var også glade for å belønne vinnerne ved å tilby dem nyttige gaver for å lære fransk, inkludert en pedagogisk fagdag, en workshop om frankofoni, pedagogiske spill, bøker og magasiner på fransk.

Det snakkes om over hele Norge!

ILC Competition og David Sundell, ansvarlig for konkurransen i Norge, kommuniserte selvfølgelig mye om det, men også alle skoler som deltog og vant, uten å glemme vertskapskolen Kristiansand katedralskole Gimle.

Norsk radio og tv dekket også arrangementet, og tv-kanal NRK Sørlandet sendte til og med et team.

Ha det, konkurranse 2023. Vi gleder oss til 2024!