Hadeland videregående skole på besøk hos Fransk kulturhus

Fredag 14. april hadde vi gleden av å ta imot VG2 og VG3-klasser fra Hadeland videregående skole for en spennende fagdag rundt franske tegneserier. Mer enn 3 timer med ulike aktiviteter og samtaleverksteder rundt dette franske kulturproduktet.

Bli kjent et fransk kulturprodukt

Vår franske fagdag begynner så snart elevene kommer inn i vårt kultursenter. Vårt pedagogiske team ønsker ungdommer og deres lærere velkommen og introduserer dem til stedet. Med vår språklige icebreaker-spill er det alltid uventede og morsomme oppdagelser – en god oppvarming for resten av programmet!

Fra de første minuttene oppdaget de 30 videregående elevene hovedkarakterene i franskspråklige tegneserier. Astérix og Obélix, Boule og Bill, Tintin, Lucky Luke, Yoko Tsuno, Spirou og Fantasio, Titeuf … alle disse viktige heltene ble fremhevet gjennom ulike aktiviteter som fremmer både samtaler og beskrivelser på fransk.

Fransk kulturhus bibliotek står i sentrum for opplevelsen

Takket være de hundrevis av tegneserier som er tilgjengelige i biblioteket vårt, kunne elevene bruke fysiske ressurser, lese passasjer fra de mest kjente bøker og observere stilforskjellene mellom ulike forfattere. I små grupper jobbet de med temaene til tegneseriene og uttrykte, på fransk, sine personlige preferanser og meninger.

Alt er designet slik at elevene får nyte av et givende og berikende opplevelse, med god balanse mellom individuelle og kollektive aktiviteter og diskusjoner, samt mellom samarbeids- og konkurransestrategier. Gruppen blir derfor forent og får ny motivasjon!

Klassen laget sin egen tegneserie

Med hjelp av våre pedagogiske ressurser tegnet og skrev elevene sine egne tegneserier – på fransk! Historie rundt spøkelser, sjørøver, et snakkende tre, en vampyr… Det manglet ikke kreativitet og resultatet ble både morsomt og sammenhengende fra et syntaktisk synspunkt. Kort sagt, denne skriftlige og muntlige uttrykksaktiviteten tillot alle elever, uansett nivå, å delta aktivt i et fellesprosjekt samt å bruke det franske språket i en morsom situasjon!

Fransk for studier eller jobb

For disse tenåringene fungerer ofte vår franske fagdag som en trigger. Ofte er det første gang at de innser de unike mulighetene franskkunnskaper gir dem.

Utover den sosiale og kulturelle siden, oppdager de studie- eller karrieremuligheter i fransktalende land, og ikke minst de offisielle diplomer som godkjenner deres franske ferdigheter (TCF, DELF-DALF) og som kan taes på Fransk kulturhus.

Takk til elever og lærere ved Hadeland videregående skole for besøket og godt humør!

Bli kjent med Hadeland VGS:

Forbered din neste “fransk fagdag” med Fransk kulturhus!

Disse immersive pædagogiske dager har vært veldig populære siden Fransk kulturhus lanserte dette unike konseptet i løpet av pandemien, et konsept som vi fortsetter å berike og utvikle for å møte behovene til skolepublikum og lærere.

Bestill en fransk fagdag for din klasse/skole her